باز کردن ایران سیاسی ایرانی انتخابات

باز کردن: ایران سیاسی ایرانی انتخابات ایرانیان احمدی نژاد حسن روحانی احمدی نژاد ریاست جمهوری نتیجه انتخابات انتخابات شوراها

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی اقتصاد کشور عزیزمان ایران نیاز به جراحی دارد ولی قند و چربی خونش بالاست/ دولت

«دولتمردان نباید آدرس غلط دهند مسئله روشن است مردم به خاطر فساد ناراحتند، مردم از اینکه بعضی حقوق های آنچنانی می گیرند ناراحتند، آنها از عدم شفافیت گله مندند، م

اقتصاد کشور عزیزمان ایران نیاز به جراحی دارد ولی قند و چربی خونش بالاست/ دولت

یک کارشناس اقتصادی: اقتصاد کشور عزیزمان ایران نیاز به جراحی دارد ولی قند و چربی خونش بالاست/ دولت نباید از خیر اصلاحات ساختاری بگذرد

عبارات مهم : ایران

«دولتمردان نباید آدرس غلط دهند مسئله روشن است مردم به خاطر فساد ناراحتند، مردم از اینکه بعضی حقوق های آنچنانی می گیرند ناراحتند، آنها از عدم شفافیت گله مندند، مردم از گرانی به خاطر شدت یافتن خط فقر نگرانند، آنها از گسترش شکاف طبقاتی عصبانی اند. تا زمانیکه اینها پاسخ داده نشود اصلاحات ساختاری قابل اجرا نیست.»

با بالاگرفتن اعتراض های خیابانی نگرانی های فراوانی در حوزه های متفاوت میان ناظران و تحلیلگران داخلی ایجاد شده است هست. یکی از این نگرانی های راجع به آینده اصلاحات اقتصادی هست. علی سرزعیم اقتصاددان در این باره اعتقاد است که با ناآرامی های اخیر اصلاحات اقتصادی در کشور متوقف می شود.

اقتصاد کشور عزیزمان ایران نیاز به جراحی دارد ولی قند و چربی خونش بالاست/ دولت

«آنچه که از سابقه گذشته به ذهن متبادر می شود این است که چند اقدام در تصویر العمل به اعتراضات در دستور کار حکومت قرار می گیرد: ۱) اعتراضات صرفا اقتصادی قلمداد شود نه سیاسی- اجتماعی، ۲) گناه پرسشها اقتصادی تنها به گردن دولت و احتمالا یک تفکر اقتصادی انداخته شود، ۳) در عمل نیز پروژه اصلاحات اقتصادی تعطیل شود.»

به اعتقاد این تحلیلگر پرسشها اقتصادی “تجربه نشان داده که جمهوری اسلامی پیوسته از دادن امتیازات سیاسی خودداری کرده ولی تا جای ممکن به بخشهای متفاوت امتیازات اقتصادی واگذار کرده و به این ترتیب صداها را خوابانده است.”

«دولتمردان نباید آدرس غلط دهند مسئله روشن است مردم به خاطر فساد ناراحتند، مردم از اینکه بعضی حقوق های آنچنانی می گیرند ناراحتند، آنها از عدم شفافیت گله مندند، م

سرزعیم در یادداشت خود آورده است: «اصلاحات اقتصادی سخت است ولی تعطیل کردن آن مشکل های بیشتری را جهت مردم در آینده نزدیک به دنبال خواهد آورد. دغدغه آن را دارم که کسانی در گوش مسئولان پچ پچ کنند که بگذار این سه سال هم بگذرد و بعد هر چه شد به دوش دولت بعد بیوفتد. من به عنوان یک دانش آموخته اقتصاد دلواپس آن هستم که اعتراض کنندگان آتش بیار پوپولیسمی شوند که خود، کل جامعه و خصوصا بخش ضعیف جامعه در آتش آن بسوزند.»

این نگرانی در حالی مطرح می شود، که بعضی دیگر معتقدند سیاست های اقتصادی دولت اعم از همان اصلاحاتی که اخیرا به دنبال پیگری آنها است از جمله اصلاح قیمت حامل های انرژی و یا از بین بردن یارانه ها در به وجود آمدن نارضایتی موثر بوده است.

در همین حال اظهار نظرها حاکی از آن است که مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال آینده را با تغییرات اساسی روبه رو خواهد کرد. دولت در لایحه بودجه سال آینده اصلاحات اقتصادی را کلید زده بود. اصلاحاتی که با این اعتراضات احتمالا متوقف خواهد شد.

اقتصاد کشور عزیزمان ایران نیاز به جراحی دارد ولی قند و چربی خونش بالاست/ دولت

حالا پرسش این است که با این اعتراضات آینده اصلاحات اقتصادی چه می شود؟ آیا باید این اصلاحات ادامه یابد یا فکر دیگری باید به حال آنها کرد؟

وحید شقاقی تحلیلگر پرسشها اقتصادی در گفت و گو با فرارو گفت: «در شرایط فعلی اقتصاد کشور عزیزمان ایران شبیه بیماری است که نیاز به جراحی دارد ولی قند و چربی خونش بالاست. تا زمانی که این قند و چربی خود تنظیم نشود امکان جراحی ندارد و خود جراحی ریسک را اوج می برد. در اقتصاد کشور عزیزمان ایران اکنون هم خط فقر شدت یافتن شده است است و هم نابرابری اقتصادی و اجتماعی. در کنار این موارد فساد اقتصادی هم بیداد می کند و وعده های داده شده است نیز تاکنون برآورده نشده هست. ما شاهد ابرچالشهایی در بعضی نهادهای اقتصادی هستیم.»

به گفته او “اولین کاری که باید انجام داد این است که اوضاع اقتصادی کشور عزیزمان ایران را به اوضاع پایدار و سکون رساند. یعنی چتر حمایتی از دهک های پایین را زیاد کردن داد. وزیر کار اخیرا گزارشی ارائه داد که نشان می داد دهک ششم درآمدی حدود دومیلیون و ۴۰۰ هزار تومان دارد. این نشان می دهد ما تا دهک هفتم نمی توان حداقل نیازها را هم تامین کرد. به همین خاطر باید ابتدا چطر حمایتی از دهک ها پایین درآمدی را گسترش دهند.”

«دولتمردان نباید آدرس غلط دهند مسئله روشن است مردم به خاطر فساد ناراحتند، مردم از اینکه بعضی حقوق های آنچنانی می گیرند ناراحتند، آنها از عدم شفافیت گله مندند، م

این تحلیلگر پرسشها اقتصادی در ادامه افزود: «در درجه دوم شرایط مورد نیاز را جهت اصلاحات ساختاری آماده کنند. مهمترین اصل در این باره براق سازی و مبارزه قاطع با فساد هست. تا زمانی که این بسترها و شرایط نهادی آماده نشود و چتر حمایتی از دهک های پایین درآمدی گسترش پیدا نکند، امکان اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور عزیزمان ایران وجود ندارد، لذا اگر دولت دست به اصلاحات ساختاری بزند مردم را جریحه دار می کند و دامنه اعتراضات را گسترش می دهد.»

شقاقی اعتقاد است: «دولت نباید از خیر اصلاحات ساختاری بگذرد، آیا که بدون اصلاحات ساختاری نیز امکان پیشبرد اهداف اقتصادی وجود ندارد. منتها باید ابتدا شرایط را آماده کند، همچون جراحی یک بیمار که باید ابتدا قند خود و فشار خون و … تنظیم شود سپس جراحی انجام شود.»

اقتصاد کشور عزیزمان ایران نیاز به جراحی دارد ولی قند و چربی خونش بالاست/ دولت

او تاکید کرد: «متاسفانه این شرایط هنوز تحقق نیافتاده هست. این یک ضرورت است ابتدا باید شکاف طبقاتی کم کردن یابد، قدرت خرید مردم زیاد کردن یابد، قدرت خرید مردم حداقل باید به سال ۹۰ برسد. همه خانوارها باید بتوانند نیازهای اولیه خود را پوشش دهند. از طرف دیگر دولت باید بتواند با فساد مبارزه کند چون مردم می بینند که مشکل های اصلاحات ساختاری را تحمل می کنند ولی گروهی با ثروت های بادآورده وارد مکانیزم فساد و رانت می شوند.»

این تحلیلگر پرسشها اقتصادی گفت: «واقعیت این است که بدون تصمیمات سخت و پذیرش جراحی های عمیق جهت اقتصاد کشور عزیزمان ایران اصلا امکان پیشبرد کشور وجود ندارد. ما سالهاست وابسته به نفت هستیم، نفت باعث شده است است ما اقتصاد رانتی داشته باشیم. مردم ما طعم اقتصاد رقابتی را نچشیده اند. اقتصاد رقابتی نیازمند تلاش و کار زیاد هست. لذا واقعیت ها را هم باید به مردم بگوییم. مردم باید بدانند که باید خود را جهت آینده سخت و تلاش مضاعف آماده کنند.»

شقاقی افزود: «ما با نظام بانکی فعلی اصلا نمی توانیم اقتصاد را سامان دهیم، با فساد اقتصادی موجود نمی توانیم. حتما باید دستگاه قضایی دست به اصلاحات بنیادین بزند، حتما باید شفافیت حاکم شود. اگر این اصلاحات انجام نشود به زودی گرفتاری بیشتری گریبان گیر کشور عزیزمان ایران می شود. ما در آینده نزدیک با بحران زیاد آب و محیط زیست، صندوق های بازنشستگی، نظام درمانی، نظام بانکی و بیمه مواجهیم. حاکمیت باید با مردم با شفافیت صحبت کند.»

او گفت: «مردم کشور عزیزمان ایران باید بدانند که در دهه آینده کشور عزیزمان ایران باید با نفت خداحافظی کند.»

این تحلیلگر پرسشها اقتصادی با اشاره به اعتراض های صورت گرفته در کشور اظهار کرد: “این اعتراض ها قابل آینده نگری بود. گسترش شکاف طبقاتی، زیاد کردن انتظارات و عدم پاسخگویی و برآورده کردن انتظارات و شدت یافتن خط فقر به دامنه موج اعتراضات اضافه کرد.”

او گفت: «اصلاحات اقتصادی هنوز شروع نشده بود. دولت فقط تصمیم گرفته بود که قیمت حامل های انرژی را زیاد کردن دهد، یارانه نقدی را از بین بردن کند، این اتفاقات نشان می دهد، مدیر اقتصادی باید به هنگام و به موقع جهت جراحی تصمیم بگیرد، سریع یا دیر جراحی کردن نتیجه های نا مطلوبی خواهد داشت.»

شقاقی گفت: «برای اقتصاد کشور عزیزمان ایران در حال حاضر ابتدا باید دست به یکسری اصلاحات حمایتی و ارتقای شفافیت داد. نخستین گامی که مجلس و دولت باید بردارند، ایجاد شفافیت در بودجه، شفافیت در هزینه کرد مالیات، شفافیت در ثروت ها هست. دولت باید ثابت کند که به دنبال مبارزه با فساد است.»

او افزود: «شفافیت هزینه دارد و حاکمیت باید هزینه آن را بپردازد. ما تا زمانیکه نتوانیم شفافیت ایجاد کنیم نمی توانیم درمان کنیم. مهمترین پایه مالیاتی، مالیات بر ثروت و درآمد است که به خاطر عدم شفافیت نمی توانیم آن را بگیریم.»

به گفته این اقتصاددان: «دولتمردان نباید آدرس غلط دهند مسئله روشن است مردم به خاطر فساد ناراحتند، مردم از اینکه بعضی حقوق های آنچنانی می گیرند ناراحتند، آنها از عدم شفافیت گله مندند، مردم از گرانی به خاطر شدت یافتن خط فقر نگرانند، آنها از گسترش شکاف طبقاتی عصبانی اند. تا زمانیکه اینها پاسخ داده نشود اصلاحات ساختاری قابل اجرا نیست.»

فرارو

واژه های کلیدی: ایران | جراحی | اقتصاد | اقتصاد | اقتصادی | اعتراضات | سال آینده | فساد اقتصادی


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار